Het opstellen van KPI’s kan erg veel voordelen hebben, als je deze op de juiste manier opstelt. Maar hoe doe je dit nou eigenlijk precies? KPI’s zijn ervoor om doelen in een bedrijf na te streven. Als bedrijf is het verstandig om doelstellingen te maken. Zo hebben alle medewerkers in een bedrijf een gezamenlijk doel. Als zij dit doel samen nastreven en willen behalen, kan er een goede teamspirit ontstaan. Ook de productiviteit kan hierdoor worden verhoogd. Met KPI’s kun je vervolgens bijhouden in hoeverre je de doelstelling al hebt behaald en of je op de goede weg bent.

KPI dashboard van Cyffer

Doelstellingen en KPI’s opstellen is al een goede zaak, maar het is nog beter om deze ook visueel te maken. Je kunt bijvoorbeeld ergens in je bedrijf een scherm met het KPI dashboard van Cyffer ophangen. Op dit scherm kun je de vorderingen van de dag, de week of de maand zien. Zo zie je in hoeverre het doel voor de periode al voltooid is, vaak kan dit extra motivatie geven om harder te werken. Het KPI dashboard van Cyffer is makkelijk in gebruik en kan snel online. Ook kun je het helemaal zelf samenstellen, zo krijg je alleen te zien wat relevant is voor jouw bedrijf.

KPI’s opstellen

Om dit proces goed te laten werken, moet je natuurlijk eerst goede KPI’s opstellen. Deze KPI’s moeten aan bepaalde criteria voldoen. Misschien heb je al wel eens gehoord van de afkorting SMART. Deze kun je gebruiken om goede doelstellingen en KPI’s op te stellen. Deze kunnen dan weer ingesteld worden op het KPI dashboard van Cyffer. De afkorting SMART staat voor specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdsgebonden. Een KPI moet specifiek zijn, het moet dus duidelijk en begrijpelijk zijn. Ook moet de KPI niet op meerdere manieren kunnen worden geïnterpreteerd. Om resultaat te meten moet een KPI ook meetbaar zijn, zo is het behaalde resultaat inzichtelijk. Als de KPI acceptabel is voor zowel het management als de onderneming zal het doel makkelijker te behalen zijn. Er is dan meer toewijding. Ook moet de gestelde KPI realistisch zijn, het moet dus te behalen zijn. Als je het doel stelt om de omzet te verhogen en vervolgens personeel ontslaat, zal dit dus niet realistisch zijn. Als laatste is een goede KPI tijdsgebonden, er moet namelijk een duidelijk begin- en eindpunt worden vastgesteld. Binnen deze periode kan het resultaat goed worden gemeten.

Als je alle stappen voor een goede doelstelling en goede KPI’s hebt gezet, kun je efficiënt gebruikmaken van het KPI dashboard van Cyffer.