Voor bedrijven is het erg belangrijk dat zij zich zowel online als offline goed positioneren. De juiste klanten dienen bereikt te worden op een goede manier. Maar hoe positioneer je je online op de juiste manier? Maak je een website aan met wat bedrijfsgegevens er op of zorg je dat klanten via de website producten kunnen bestellen?

Een goede basis

Voordat je begint met het maken van een website is het belangrijk dat je een goede basis creëert. Hiervoor heb je een functioneel- en technisch ontwerp nodig. In het functionele ontwerp omschrijf je wat de website allemaal zou moeten kunnen.

 

Een functioneel ontwerp begint vaak met de doelgroep en doelen. Welke doelgroep wil je bereiken met de website? Ben je op zoek naar volwassenen of jongeren? Of ben je op zoek naar specialisten op een bepaald gebied? Wanneer je dit hebt vastgesteld is het belangrijk om bepaalde doelen te stellen. Wat wil je nu echt bereiken met de website? Wil je meer klanten binnen halen of wil je slechts informeren? Ook dit is erg belangrijk om te weten. De website moet namelijk op de juiste manier ingedeeld worden om bij het doel en de doelgroep te passen. Je zult dus begrijpen dat de structuur van de website goed in elkaar moet zitten. Pagina’s moeten in logische menu structuren verwerkt worden en naar de juiste pagina’s door linken. Naast de structuur van de website zijn ook de functionaliteiten per pagina erg belangrijk. Op sommige pagina’s kan het belangrijk zijn dat je gegevens kunt achterlaten of producten kunt kopen. Werk deze alvorens het website bouwen goed uit om problemen te voorkomen.

Naast bovengenoemde is het design en de techniek net zo belangrijk. Een website kan nog zo goed gestructureerd zijn, maar wanneer het contract van de kleuren niet klopt zullen bezoekers de website gauw genoeg weer verlaten.

 

Ook het technisch ontwerp moet goed gedocumenteerd worden. Hier moet in vastgesteld worden welke programmeertalen gebruikt gaan worden. Een belangrijk onderdeel is het database ontwerp. Hierin moeten logische verbanden worden gelegd en duidelijk primary- en foreign keys worden vastgelegd. Ook de indeling van de databasevelden moet goed ingericht worden. De gehele technische infrastructuur en applicaties waarvan de nog te ontwikkelen website gebruik gaat maken moet gedocumenteerd worden.

 

In de bovengenoemde plannen wordt duidelijk dat een website niet zo maar gebouwd kan worden. Er gaat meer planning aan vooraf dan men vaak denkt. Houdt hier dan ook altijd rekening mee.

Inzicht in online resultaten

Wanneer de website draaiende is, is het natuurlijk belangrijk dat je wel weet of de website ook daadwerkelijk voor bezoekers en conversies bezorgd. Dit kun je monitoren met een online dashboard. Laat het dashboard door een professioneel bedrijf inrichten en je bent er van verzekerd dat de overzichten een duidelijk beeld geven van de website. Een bedrijf zoals Cyffer zou je hierbij goed van dienst kunnen zijn. Zij kunnen je helpen met het opstellen van Kritische Prestatie Indicatoren(KPI’s) om de juiste cijfers boven water te krijgen.