Bedrijven blijven groeien. Soms zelfs zo hard dat zij duizenden telefoontjes per dag krijgen. Denk bijvoorbeeld aan banken en verzekeraars. Natuurlijk wordt er van bedrijven verwacht dat zij bereikbaar zijn. Om deze reden hebben zij hele afdelingen met mensen die de hele dag alle telefoontjes afhandelen. De redenen dat mensen bellen zijn vaak erg verschillend. Er kunnen klachten komen, er kunnen vragen gesteld worden of mensen willen nieuwe gegevens doorgeven. Je ziet ook vaak dat bedrijven een keuzemenu hanteren zodat telefoontjes doorgestuurd kunnen worden naar een bepaalde afdeling.

Functie inhoud

Het werken in een callcenter wordt vaak als een vervelend beroep gezien. Daarom hebben veel bedrijven de functietitel ‘inbound callcenter medewerker’ vervangen door ‘telefonisch medewerker klantenservice’.

Takenpakket

Afhankelijk van de branche waar een bedrijf actief in is bestaat de functie telefonisch medewerker klantenservice vaak uit de volgende taken:

Registeren van wijzigingen in de gegevens;
Het afhandelen van klachten;
Registreren van klantgegevens van nieuwe klanten;
Informatie verstrekken over diensten en producten;
Verwerken van productveranderingen;
Vragen van klanten behandelen.

Opleiding

De functie van telefonisch medewerker klantenservice is niet voor iedereen weggelegd. Dit komt doordat een telefonisch medewerker klantenservice en uitgebreid takenpakket en een grote verantwoordelijkheid heeft. Een telefonisch medewerker klantenservice is ook vaak het enige aanspreekpunt dat een klant heeft. Vaak is een afgeronde MBO niveau 4 of een HBO opleiding genoeg. Een cursus of opleiding callcenter zal ook vaak door de werkgever aangeboden worden. Je zult natuurlijk eerst de processen binnen het bedrijf moeten leren kennen zodat je zo optimaal mogelijk kunt adviseren.

De benodigde competenties

Omdat je de vraag, klacht of het signaal goed op moet kunnen pikken uit het verhaal van de klant is analytisch zijn een must. Oplossingsgericht zijn is ook belangrijk. Mensen bellen namelijk vaak met problemen welke jij op moet kunnen lossen. Daarnaast is organisatiesensitiviteit ook nodig, je moet weten bij welke afdeling je het makkelijkst het probleem op kunt lossen. Sociale vaardigheden zijn vanzelfsprekend ook erg belangrijk gezien je continu met mensen in contact komt. Als je deze vaardigheden niet bezit is de functie telefonisch medewerker klantenservice niets voor jou.

De functie telefonisch medewerker klantenservice is erg leuk en afwisselend. Je blijft dingen leren en je kunt vaak ook parttime werken. Het is dus een ideale baan.