Stel dat je een motor koopt in het buitenland, zoals Duitsland, wat steeds vaker gedaan wordt. Je moet dan rekening houden met het feit dat je BPM moet betalen, belasting voor je motor. Hoe dat precies in zijn werking gaat heeft nogal wat regeltjes, je kunt namelijk niet zomaar een motor importeren en daarna er lekker op gaan rond rijden, hoe graag je ook zou willen. Het berekenen van de BPM van je motor is afhankelijk van de netto nieuw waarde van de motor. Daarnaast kun je ook nog korting krijgen op de BPM van je motor! Hulp nodig hierbij? Kijk dan eens op http://easyimport.nl/

Wanneer kom ik in aanmerking voor korting op de BPM van mijn motor?

De kans is aanwezig dat je niet een nieuwe, maar een tweedehands motor koopt, waardoor je niet het volledig BPM bedrag hoeft te betalen. Er is ook nog een kleine mogelijkheid dat je motor helemaal geen CO2 uitstoot, in dat geval hoef je helemaal geen BPM te betalen! De korting op de BPM van je motor is afhankelijk van de marktwaarde en leeftijd. Er kunnen enorme verschillen zijn tussen de verschillende afschrijvingsmethodes, dus hou dat in de gaten!

Welke papieren heb ik nodig bij de invoer van een motor?

Het is belangrijk dat je de juiste papieren heb als je een motor gaat invoeren, ten eerste heb je de juiste gegevens van de motor nodig voor het berekenen van de BPM maar het is ook wettelijk verplicht. Je hebt een Duitse APK nodig, een TÜV verklaring. Daarnaast heb je de koopovereenkomst nodig en het is ook handig om een CVO certificaat van Overeenstemming te hebben. Als laatste het Duitse deel I en II van het rijbewijs, Fahrzeugbrief en Fahrzeugschein. Als je al deze papier hebt kun je de motor laten invoeren en de juiste BPM berekenen.