Op de bovenstaande vraag kan in de huidige samenleving enkel met een volmondig ‘ja’ geantwoord worden. Helaas is niet iedereen – zowel individuen als organisaties – zich hier van bewust. Wat is online reputatie eigenlijk en waarom is het zo belangrijk?

Definitie
Een reputatie wordt doorgaans gezien als een verzameling van eigenschappen die aan iets of iemand verbonden worden. Een online reputatie wordt samengesteld op basis van de eigenschappen die online aan een persoon of organisatie gekoppeld worden. Deze koppeling kan gemaakt worden door het lezen van bijvoorbeeld nieuwsberichten, profielen. websites, tweets en/of reviews. Kortom: de kans is groot dat er op basis van online informatie eigenschappen aan iets of iemand gekoppeld worden.

Belang van een goede online reputatie
Een reputatie is helaas lang niet altijd positief, zeker gezien de uitspraak ‘goed nieuws is geen nieuws’. Wordt bedrijf X betrapt op kinderarbeid? Dan zal ditzelfde bedrijf dagenlang verguisd worden in de (sociale) media, iets wat de online reputatie niet ten goede zal komen. Een sollicitant die alleen maar beschonken uitgaansfoto’s op zijn of haar profiel heeft staan? Jammer dan, maar die baan gaat hem niet worden. De eigenschap ‘zuipschuit’ is al vrij snel op negatieve wijze aan de sollicitant verbonden.

Voorkomen is beter dan genezen
Des te vaker een bepaalde eigenschap verbonden wordt aan een persoon of organisatie, hoe sterker deze reputatie is en hoe moeilijk deze eventueel te veranderen is. Wees daarom – als individu – voorzichtig met de informatie die je prijsgeeft. Als individu heb je namelijk nog enige controle over wat andere te zien krijgen. Denk goed na over wie je profiel kan zien, en waar je naam aan verbonden wordt. Gaat het toch een keer mis? De praktijk wijst uit dat negatieve gebeurtenissen snel vergeten kunnen worden wanneer men daarna (meerdere malen) positief in het nieuws komt. Dit is echter afhankelijk van de aard van de gebeurtenis en de gevolgen. Liever voorkomen dan genezen dus! Wilt u geen risico’s nemen met uw online reputatie? Dan is er de mogelijkheid om een professioneel bedrijf in te huren. Marco Juffermans zijn Universal XS is hier bijvoorbeeld een voorbeeld van. Neem ook eens een kijkje op deze website voor meer informatie: http://sync.nl/het-web-heeft-een-olifantengeheugen/2.