Als je vroeger een willekeurige voorbijganger zag lopen met draagtas dan kon je er de klok op gelijk zetten dat deze van plastic was. Heel af en toe zag je een linnen draagtasje voorbij schieten, maar dit was een zeldzaamheid. Inmiddels zijn er diverse campagnes gestart om het aantal plastic tassen terug te dringen en dit lijkt effect te hebben andere, beter afbreekbare, draagtassen zoals papieren tassen en de welbekende katoenen supermarktdraagtas worden steeds meer gebruikt.

De verschuiving van plastic naar papieren draagtassen

Het ontmoedigen van het gebruik van plastic zakken is al een aantal decennia aan de gang. Maar, de laatste jaren is de strijd tegen plastic tassen wederom toegenomen. Zo kaartte voormalig staatssecretaris Mansveld in april aan dat er echt een stuk minder plastic tassen in omloop moeten komen. Een ander voorbeeld is de campagne ‘Plastic Tassen’ een initiatief van het Kennisinstituut Duurzaam Verpakken en de Raad Nederlandse Detailhandel. Aan deze campagne doen een aantal grote ketens zoals Albert Heijn, Bart Smit en de Kruidvat mee. De campagne is er op gericht om de klant aan te moedigen om zelf een duurzame tas vanuit huis mee te nemen. Een laatste voorbeeld is de gemeente Rotterdam dat een prijs uit heeft geschreven van €15.000 voor de persoon die het beste idee heeft om het gebruik van plastic tassen tegen te gaan.

Misschien wel het meest cruciale voorstel voor iedere ondernemer is het idee om vanaf 2017 op alle plastic tassen een prijs te plakken. Dit zal betekenen dat het voor ondernemers verboden wordt om een plastic tas gratis mee te geven en dat de klant hiervoor zal moeten gaan betalen. Uit een rondvraag van Metro onder ondernemers blijken zij niet positief te staan tegenover het vragen van geld voor de plastic tassen. Het is dus zaak om een alternatieve oplossing te vinden.

De effecten voor de ondernemer

Natuurlijk is het in het kader van klantvriendelijkheid niet ideaal om een klant te vragen om een bijdrage voor een plastic tasje. De oplossing is dan misschien wel om over te stappen op tassen van andere materialen zoals bijvoorbeeld katoen of papier. Deze materialen zijn een stuk beter natuurlijk afbreekbaar en leggen minder druk op de olievorraden in de winkel. Door middel van het overstappen op papieren tassen kan de ondernemer voorkomen dat men extra kosten bij de klant neer moet leggen. Een tweede mogelijkheid is om de klant eenmalig een bedrag af te laten rekenen voor een duurzame katoenen draagtas.

Zelf papieren tassen aan uw klanten meegeven

Bent u overtuigd en wil u uw steentje bijdragen aan minder plastic in de wereld? Kijk dan eens op de site van Adriaan Dekker (http://www.adriaandekker.nl/papieren-draagtassen/) . Adriaan Dekker is een producent van papieren en kartonnen verpakkingen die dankzij de FSC® certificering garant staat voor milieuvriendelijk geproduceerde tassen uit verantwoord beheerde bossen. Ook is het bij Adriaan Dekker mogelijk om de tassen te laten bedrukken zodat het voor u mogelijk blijft om ook reclame te zettten op uw papieren tas.