Ieder bedrijf behaalt graag een zo hoog mogelijke positie in de zoekmachines. Het is een eeuwige strijd tussen de bedrijven die op het zelfde zoekwoord graag goed gevonden willen worden. Bij zoekmachine optimalisatie zijn er een aantal factoren waarmee rekening gehouden moet worden. Zo is de leeftijd van het domein van belang, het aantal backlinks op andere relevante websites plus de opbouw van de website of webshop.

De website of webwinkel moet goed ingericht zijn voor juiste indexatie in de zoekmachines. Hierbij is de samenstelling van de links van belang maar b.v. ook de laadtijd van de pagina. Hoe sneller jouw website of webwinkel tegenwoordig is hoe beter dat is voor de positie in de zoekmachines. De pagina’s binnen de website moeten een SEO vriendelijke URL structuur hebben en de pagina’s moeten unieke titels, beschrijvingen en bovenal de geschikte content behelzen.

Het hebben van juiste leesbare teksten voor de belangstellende op de website is uiteraard erg belangrijk, maar mogelijk wel nog belangrijker is de teksten afstemmen op de zoekwoorden waarmee je in Google gevonden wilt worden. Google kijkt sinds kort naar de graad van relevantie van je pagina ten opzichte van het zoekwoord van de gebruiker die op dat betreffende zoekwoord zoekt. Hoe meer jouw pagina gericht is op dat betreffende zoekwoord hoe beter de pagina zal scoren in de resultaten. Dus ook de tekst op de pagina is erg van belang bij zoekmachine optimalisatie.

Linkbuilding is ook een zeer belangrijke methode. Dat is simpel gezegd veel relevante links verzamelen op andere websites die verwijzen naar jouw website. Hierbij moet je kijken naar de pagerank (een score die Google geeft aan een website). Hoe beter deze pagerank is hoe meer effect een link op deze pagina zal hebben voor je resultaten in Google. Ga niet klakkeloos stekeblind backlinks vergaren, maar verzamel hoofdzakelijk links die relevant zijn voor jouw doelgroep. Dus als je vishengels verkoopt zorg je dat je op een website met buitensporten komt te staan en niet op een website die volledig gaat over computers. Hoe specifieker deze info op de pagina waarop jouw link staat hoe meer betekenis jouw link voor Google krijgt.

Voor zoekmachine optimalisatie kan je erg veel bedrijven vinden die dit voor je kunnen verzorgen. Pas evenwel goed op, er zijn namelijk bureaus die de beste plekken beloven tegen grote kosten maar tenslotte geheel niet alles waar kunnen maken van hun garanties aan jou als cliënt.

Het is belangrijk om te kijken op welke zoekwoorden veel mensen zoeken dit kan met de Google Keyword Tool met deze tool kan je bekijken welke zoekwoorden het meest populair zijn onder de zoekers in Google en kan je hierop inspelen met jouw aanpak of contact richting het bedrijf welke de zoekmachine optimalisatie voor je gaat doen.