Een interne analyse: wat is dat?

Als onderneming doe je er goed aan om een interne analyse te maken. Dit is een onderzoek waarin je kritisch kijkt naar het intern functioneren van je bedrijf, personeel en meer. Wellicht heb je van jezelf het idee dat je het goed doet. Toch kun je op een bepaalde manier subjectief naar zaken kijken. Door een interne analyse uit te voeren beperk je dat en zie je aan de hand van een aantal factoren wat jouw sterke punten en je zwakke punten zijn. Dat is heel nuttig om te weten omdat je bedrijf daar extra waardevol van wordt. Daarom moet je een interne analyse uitvoeren ook zeker niet onderschatten. Neem er de tijd voor om de beste resultaten te behalen.

Een sterke boodschap begint intern

Pas als alles intern ook lekker loopt is de kans groot dat je een heldere boodschap naar buiten brengt. Als ondernemer is het feitelijk je taak om klanten te overtuigen van jouw meerwaarde. Om daar een sterke identiteit neer te zetten moet je wel weten wat je bedrijf nou exact doet. Ongetwijfeld heb je daar van tevoren al een idee van. Het is echter handig om dit op te schrijven en vervolgens te kijken naar hoe dit onder je personeel leeft. Zo weet je zeker dat tijdens het communiceren naar klanten alle neuzen dezelfde kant op staan. Het uitvoeren van een interne analyse zorgt ervoor dat je dit duidelijk krijgt en dat eventuele aannames werkelijk gestoeld worden op bewijs.

Maak gebruik van handige marketingmodellen

Hiervoor kun je marketingmodellen gebruiken, waaronder het 7S-model van McKinsey. Je onderzoekt hier zeven verschillende facetten om te kijken of je bedrijf wel zo goed functioneert als dat je dacht. Zo neem je de strategie onder de loep, bekijk je hoe de structuur van je business in elkaar zit, analyseer je de systemen die je dagelijks gebruikt en onderzoek je hoe groot de rol van je personeel is. Ook andere elementen onderzoek je, die je uiteindelijk gezamenlijk een beeld geven over je business.

Onderzoek waar verbetering nodig is

Door een interne analyse te doen kom je erachter wat de zwakke en de sterke punten van je business zijn. Heb jij bijvoorbeeld ten opzichte van de concurrentie een geweldig arsenaal aan hoogopgeleide en zeer bekwame personeelsleden? Dan is dat een sterk punt. Wellicht merk je dat er aan de andere kant nog gebruikt gemaakt wordt van verouderde systemen waarvan de concurrentie dan weer een vernieuwde versie heeft. Dat kan je kwalificeren als zwak punt. Zodoende ontdek je waar je nog kunt verbeteren en welke elementen je kunt inzetten als zogeheten unique selling point (USP). Het uitvoeren van een interne analyse biedt je veel inzicht zodat je kunt toewerken naar een geoliede machine die het beste van het beste kan bereiken.