Op veel vacaturesites kom je de functie de commercieel medewerker binnendienst tegen, maar wat is dit precies? Wat doet de commercieel medewerker binnendienst en hoe kun je dit worden? In dit artikel worden deze vragen beantwoord.

Werkzaamheden commercieel medewerker binnendienst

Een binnendienst medewerker is eigenlijk de schakel tussen de medewerkers die op kantoor werkzaam zijn en de medewerkers die in de buitendienst werkzaam zijn. Dit houdt dus in dat je veel contact hebt met zowel de binnen-, als de buitendienstmedewerkers, goed kunnen communiceren is daarom belangrijk binnen deze functie. Je bent het aanspreekpunt voor klanten, dit kan zowel telefonisch, als per e-mail of face-to-face zijn. Denk hierbij aan het adviseren van klanten, het uitwerken van offertes en deze nabellen, maar ook afspraken maken met potentiële klanten zodat je buitendienstcollega’s hun werk kunnen doen hoort bij de taak van de binnendienst medewerker. Je bent als commercieel medewerker binnendienst echt een spin in het web, als dit bij je past is een cursus medewerker binnendienst jou op het lijf geschreven.

Doorgroeien

Wanneer je al werkzaam bent binnen een bedrijf als administratief medewerker of secretaresse is het misschien wel mogelijk om door te groeien toto commercieel medewerker binnendienst. Wanneer je dit graag wilt kun je dit altijd het beste aangeven bij je leidinggevende. Wellicht zijn er mogelijkheden om een cursus te volgen. Je hebt jezelf vaak al bewezen binnen een bedrijf wanneer je hier een tijdje werkt.

Opleiding

Sommige mensen zijn van nature erg commercieel ingesteld, dit is een groot voordeel wanneer je in de sales wilt gaan werken. Natuurlijk is het  dan nog steeds wel belangrijk om een opleiding of een cursus te volgen voordat je gaat starten binnen de commerciële branche. Tijdens een opleiding tot commercieel medewerker binnendienst leer je gesprekstechnieken specifiek gericht op verkoop. Je leert hoe je met argumenten om kunt gaan en hoe je succesvol kunt onderhandelen. Daarnaast komen logistiek, verkoopinformatiesystemen, het verzamelen van marktinformatie, klachtenafhandeling, het presenteren van producten en marketingacties aan bod.