Marketing automation is de missende schakel bij veel B2B organisaties. Inbound marketing in combinatie met marketing automation zorgt ervoor dat hot leads op een structurele manier afgeleverd worden bij u of uw sales afdeling. Marketing en Sales gaan beter samenwerken omdat beide inzicht hebben in elkaar activiteiten en resultaten.

Wat is marketing automation?

Wat is marketing automation? Marketing automation is software welke als doel heeft leads continue te monitoren en het interactie gedrag met emails en de website te registeren. Op de juiste momenten stuurt het systeem relevante informatie via de website of via e-mail aan afzonderlijke leads. Echte 1-op-1 communicatie. Met al deze informatie wordt een 360 graden profiel opgebouwd van elke lead. Marketing automation heeft vervolgens de kracht om het gedrag te scoren, ook wel leadscore genoemd. Bij een voldoende leadscore wordt de lead doorgezet naar sales. Een marketing automation systeem bestaat uit de volgende functionaliteiten:

  • Landingspagina’s – Ontwikkelen, beheren en optimaliseren van landingspagina’s.
  • Formulieren – Ontwikkelen en beheer van webformulieren voor het binnenhalen van leads die vervolgens via e-mail marketing “opgewarmd” worden.
  • E-mail marketing – Versturen van gepersonaliseerde en relevante e-mails via drip campagnes met als doel lead nurturing.
  • Website tracking – Ook website bezoek wordt in het profiel opgenomen en gescoord.
  • Lead database – Database met alle leadsprofielen met bijbehorende data.
  • Lead management – Segmenteren van leads, scoren van leads en vervolgacties.
  • CRM integratie – Zodat leads gemakkelijk doorgezet kunnen worden naar sales en het gehele leadtraject doorgemeten kan worden (Closed Loop Reporting).
  • Dashboard, analytics en rapportages.

Wat kost marketing automation software?

Marketing automation software hoeft niet veel te kosten. Voor 100 euro per maand heeft u een volwaardig systeem en kan u uw e-mailmarketing pakket zoals mailchimp de deur uit. Twee systemen wil ik hier kort toelichten:

Mautic Marketing Automation – Mautic is het enige gratis open source marketing automation platform. Het bevat alle functionaliteiten zoals hierboven omschreven: bouwen van landingspagina’s, ontwikkelen van webformulieren die u makkelijk in uw website kunt integreren. Het tracken van (anoniem) websitebezoek en registeren van gedrag. Ook kan het systeem informatie uitwisselen met uw CRM.

Activecampaign marketing automation  – Activecampaign haalt zijn kracht uit de betaalbaarheid voor een breed scala aan functionaliteiten. Activecampaign noemt zichzelf het “All-in-one marketing platform”. Voor 100 euro per maand heb je een goed werkend e-mail en marketing automation platform tot je beschikking voor maximaal 5000 contacten.

Zelf doen of specialist in schakelen?

Alle marketing automation platformen zijn 100% online. Dus in principe kunt u het zelf opzetten en beheren. Wanneer u kennis heeft van inbound marketing, e-mailmarketing, een goed beeld heeft van wat u klant bezig houdt bij het selecteren van een oplossing of product die u levert, kunt u zelf aan de slag gaan. Heeft u dit niet of wilt u gebruikmaken van best practices en een professionele basis neezetten, dan is het goed een marketing automation specialist in te schakelen.