De meeste consumenten willen graag zo goedkoop mogelijk naar een vakantiebestemming reizen en hechten daarom minder waarde aan het soort vliegticket dat ze bestellen. Zakenlui die op kosten van het bedrijf reizen, geven de voorkeur aan businessclass. Je hebt hier meer ruimte en het is vaak een rustiger gedeelte waardoor je nog lekker even in het vliegtuig kunt werken.

Een verbeterd zakelijk klimaat heeft er voor gezorgd dat er in de tweede helft van het afgelopen jaar meer duurdere vliegtickets zijn verkocht. Het gaat hier dan om business en first class reizen. Ondanks de toegenomen verkoop, lag de groei over het gehele jaar wel lager dan in 2012. Deze cijfers werden gepubliceerd door een branchevereniging genaamd IATA.

Luchtvaartmaatschappen halen een groot deel van hun inkomsten uit de vraag naar luxere stoelen. Op de goedkope tickets wordt zelfs wel eens verlies geleden om het vliegtuig maar te vullen. Het luxe segment steeg met een percentage van 4,2 procent over heel 2013. De IATA vermoedt dat de stijging vooral te wijten valt aan een eindsprint aan het einde van 2013.

Positief vooruitzicht

De IATA noemt de vooruitzichten voor het duurdere marktsegment in grote lijnen positief maar toch niet helemaal. De economische factoren die vorig jaar voor de grotere vraag naar de vliegreizen met luxere stoelen zorgden, zijn inmiddels iets afgenomen. Dat kan betekenen dat mensen liever hun geld aan een Tumi Alpha koffer besteden en een minder luxe vlucht nemen.

Omdat het voornamelijk in opkomende landen economisch minder gaat, ontstaat er een rem op het ondernemersvertrouwen en de internationale handel. Dat zorgt ervoor dat er minder zakelijke reizen worden geboekt. Het herstel in economisch volwassen regio’s zoals Noord-Amerika en Europa zal volgens de brancheorganisatie echter sterk genoeg zijn om het huidige groeitempo vast te houden.